כאשר גולש מחפש שאילתא בגוגל, התוצאות שמופיעות לו של אתרים עם דירוגים גבוהים, בעמוד הראשון, השני וכן הלאה, אינן מקריות. זהו תהליך שנקרא אופטימיזציה לאתרים, שבו אנשי מקצוע, שנשכרו על ידי בעל האתר, מבצעים עבודת קידום. העבודה הזו כוללת שיפור והתאמה של האתר לדרישות של גוגל, כדי להבטיח שהאתר יופיע במיקום גבוה יותר בדירוג. ככל שהאתר מקודם באופן יסודי יותר, כך הוא יגיע לדירוג גבוה יותר ויהיה נגיש יותר לגולשים.
בתוך תהליך קידום אתרים ישנם הרבה מאוד שלבים שצריך לעבור ולבצע. השלב הראשון והחשוב ביותר איתו מתחילים את התהליך, הוא אופטימיזציה לאתרים. ברגע שמקדם אתרים מקבל לידיו אתר אינטרנט, הוא יתחיל את עבודתו בכך שיבדוק וינתח את האתר, ואז יספק דו"ח שמלמד מה צריך לבצע בו בשביל שהוא יותאם לדרישות של מנועי החיפוש ובראשם גוגל. תהליך זה ותהליך התיקונים והשינויים שיתבצעו לאחר מכן, עומד בבסיס הרעיון של אופטימיזציה לאתרים.
מרכיבי אופטימיזציה שחשובים לאתר:
- מהירות טעינת האתר
- תוכן איכותי ורלוונטי
- מיטוב תגיות ה-Meta
- שימוש בקישורים פנימיים וחיצוניים
- התאמה למובייל
- שימוש במילות מפתח רלוונטיות
- אופטימיזציה של תמונות
אופטימיזציה לאתרים למנועי חיפוש – מה הכוונה בכך?
בשביל להבין מה זו אופטימיזציה לאתרים, צריך ללכת צעד אחורה ולהבין תחילה איך עובד הרעיון של קידום אתרים ואיך מנועי חיפוש מתייחסים לאתרים המוצגים בהם. אחר כך נבין טוב יותר מה זו אופטימיזציה למנועי חיפוש ובכלל מה זו אופטימיזציה לאתרים.
מנוע חיפוש, בראשם גוגל שהוא החשוב מכולם ובו מתמקדים מקדמי אתרים, מטרתו להציג לגולשים אתרים באופן ספציפי וממוקד, על פי הבקשות שלהם, באופן שיענה על הצרכים שלהם בצורה מלאה.
לדוגמא, נניח אנחנו מחפשים בתי מלון באילת. אז נכתוב שאילתא בגוגל "בתי מלון באילת" אפשר כמובן להשתמש בביטויים נוספים שיכולים למקד יותר את החיפוש, למשל "בתי מלון זולים באילת" או "בתי מלון בטיילת של אילת" ועוד. המטרה של מנוע חיפוש הוא להציג לנו רשימה של אתרים עם בתי מלון או אתרים של בתי מלון עצמם שמקודמים בביטויים אלו. אך מעבר לכך, השאיפה היא להציג בפנינו אתרים שיכולים לספק מידע אינפורמטיבי רלוונטי לצרכים שלנו. תכנים מעודכנים שיכולים לעזור לנו.
לכן, כשגוגל בוחן כיצד לדרג את האתרים המוצגים בכל ביטוי במנוע החיפוש, הוא בוחן שורה ארוכה של פרמטרים שיכולים לעזור לגולש ולספק את הצרכים שלו ולהציע לו את המידע המעודכן ביותר. עם הזמן הדרישות הופכות ליותר קשיחות, מתוך כוונה שרק אתרים רציניים יוכלו לעמוד בהן, ידורגו במקומות הגבוהים. זה מלמד על הרלוונטיות לגולש.
אסטרטגיה | תיאור | השפעה על SEO |
---|---|---|
מהירות טעינת האתר | שיפור זמני תגובה וטעינה | משפר את חווית המשתמש ודירוג בגוגל |
תוכן איכותי | כתיבת תוכן מעמיק ורלוונטי | מגדיל את מעורבות המשתמשים |
מיטוב תגיות Meta | כולל תיאורים וכותרות מותאמים | משפר שיעור לחיצה בגוגל על האתר |
קישורים | פנימיים וחיצוניים איכותיים | משפר אמינות ורלוונטיות |
התאמה למובייל | עיצוב רספונסיבי | חיוני למשתמשים ולדירוג |
מילות מפתח | שימוש במילים רלוונטיות | משפר חשיפה בחיפושים רלוונטיים |
אופטימיזציה של תמונות | כולל תיאורים ותגיות alt | משפר חווית משתמש ונגישות אתר |
מה זה אופטימיזציה לאתרים ?
כל הרעיון של אופטימיזציה מתייחס לכך שהאתר עצמו, יהיה מיועד ומבוסס לקידום האתר בגוגל. חלק זה מתבצע עוד לפני שמבצעים פעולות חיצוניות, כמו למשל החלפת קישורים עם אתרים אחרים, כתיבה ופרסום תכנים באתרים מקצועיים ועוד. האופטימיזציה היא למעשה עבודה פנימית על האתר.
עבודה זו מתבצעת בכמה רבדים. לפני שנציג אותם, חשוב להדגיש, חלק מהשלבים צריכים להתבצע כבר בשלב בניית האתר. אם יהיה צורך לבצע אותם בשלב מאוחר יותר, זה ידרוש הרבה מאוד עבודה וכן שינויים מהותיים באתר. לכן, תהליך בניית אתרים קשור באופן הדוק לשלב הקידום ושני החלקים מתבצעים בשיתוף פעולה בין הגורמים שעוסקים בכך.
הדברים הנכללים במסגרת אופטימיזציה לאתרים
קוד האתר
הדבר הבסיסי ביותר הוא לעבור על הקוד של האתר ולוודא שהוא מדויק, מסודר ונכון. חלק זה מתבצע על ידי המתכנת שאמור לדעת כיצד הקוד בנוי ואיך הוא אמור להיראות לגוגל. אם הקוד לא יהיה כתוב כמו שצריך זה עלול גם להוביל לפגיעה באופי השימוש באתר ומכאן בחוויית הגולש, וכן זה יכול להוביל לעמודים שאינם פעילים או עמודים עם טעויות, שלא יהיה ניתן להסתיר אותן. לכן צריך לעבור עליו ולוודא שהוא כתוב נכון.
אל תוך ניתוח הקוד אנחנו נכניס עוד מוטיב וזה עדכון מפת האתר. אחד הכלים בעזרתם גוגל ומנועי חיפוש יכולים להתעדכן מה חדש באתר, בין אם זה עמודים שנוספו ובין אם זה עמודים שהוסרו, היא מפת האתר שמציגה למעשה את כל הקישורים המופיעים בו. לכן לעדכן אותו, בהקשר של טקסטים, תמונות, סרטונים ועוד.
היררכית עמודים באתר
אחד הדברים החשובים ביותר באופטימיזציה של אתר וקידום אתרים, הוא הנושא של היררכית עמודים. צריך להיות ברור מה עמוד הבית, מה עמודי קטגוריה, עמודים תוכן, עמודים פנימיים ועוד. כך הגולש יוכל להגיע לכל עמוד בצורה פשוטה, דרך התפריטים השונים המופיעים באתר. כמו כן, כך גוגל ידע איזה עמוד חשוב יותר.
טיפ – רצוי להקפיד על 3-4 רמות היררכיה, כאשר המרחק בין עמוד אותו רוצים לקדם לעמוד הבית, צריך להיות קליק אחד ולא מעבר לכך. אם זה יותר. יהיה קשה לקדם אותו.
מהירות טעינת האתר
אחד הגורמים החשובים ביותר ליצירת חווית גלישה טובה באתר, היא מהירות הטעינה שלו. זמן עולה כסף ואף גולש לא מעוניין לבזבז את הזמן שלו על המתנה. אם האתר לא עולה מיד, הוא יעזוב לאתר אחר. לכן, במסגרת תהליך האופטימיזציה, אנחנו צריכים לבחון את מהירות טעינת האתר. לשם כך, עלינו לבצע את הפעולות הבאות:
- לבדוק איפה האתר מאוחסן והאם חברת האחסון מספקת לנו את התנאים לטעינה מהירה
- לדאוג שכל התמונות והסרטונים באתר מכווצים (ככל שהקובץ גדול יותר, יהיה קשה יותר להטעין אותו)
- לכווץ סקריפטים באתר ולייעל אותם.
- לשמור על קוד נקי מבלי שיש בו תגיות שיכולות להקשות על קריאתו.
טיפ – רצוי וחשוב לבצע בדיקות שונות עד שמגיעים למצב בו האתר נטען במהירות של מאיות השנייה.
דומיין – כתובת ה-URL של האתר
בכל אתר אינטרנט ישנם הרבה מאוד עמודים. כל עמוד יש לו דומיין. במסגרת אופטימיזציה לאתר, צריך להקפיד שהדומיין הוא נגיש, זמין, ורצוי שיכלול את מילת המפתח אותה רוצים לקדם. לכן צריך לעבור על כל הדומיינים ולוודא שהם לא מורכבים או מבולגנים מדי.
טיפ – מומלץ מאוד להשתמש בדומיין באנגלית ולא בשפה אחרת, גם אם זה קוסם לנו לייצר דומיין בעברית. הרבה יותר קל לגוגל לקרוא דומיינים באנגלית.
תגיות מטא מוטמעות באתר
אחד הכלים החשובים שעומדים בפני מקדמי אתרים, הן תגיות מטא. תגיות המוטעמות בקוד של עמודי אינטרנט והן עוזרות לגוגל לסרוק אותם וכן מספקות מידע לגולש אודות העמוד.
לדוגמא, אם אנחנו נכתוב שאילתא לחיפוש "בתי מלון באילת", אזי שנוכל למצוא במנוע החיפוש, תיאורים של העמודים וכן את הכותרות שלו. התיאור (Description) והכותרת (Title) נועדו לעזור לנו להבין מה יש באתר ולמה משתלם לנו להיכנס דווקא אליו. אם התגית מופיעה בצורה נכונה, הרי שהגולש יוכל לקבל את כל המידע ממנה. חשוב להדגיש, הרבה פעמים גוגל בוחר להשתמש גם באמצעים אחרים בשביל להציג את האתר.
טיפ – הקפידו לכתוב בתיאור ובכותרת, מילות מפתח אותן אתם רוצים לקדם, וכן הקפידו שהכיתוב יהיה מדויק, ברור, וכמובן שיווקי, במטרה למשוך את הגולש להיכנס לאתר.
לפני שנמשיך לשלב הבא, ישנן הרבה מאוד תגיות המופיעות באתר ובקוד. לא עם כולן צריך להתעסק, אך חשוב לדעת מה יכול לשרת את האתר מבחינת תפעול וכן קידום. לדוגמא, תגיות הקשורות להצגת תמונות (alt) וטקסטים, תגיות שקשורות לחיבור לרשתות חברתיות (כך ניתן להציג באתר פוסטים שמתפרסמים בעמודים עסקיים המקושרים לאתר) ועוד.
תוכן
אחד הכללים החשובים ביותר באינטרנט בכלל ובקידום אתרים בפרט נקרא "התוכן הוא המלך". אי אפשר לבנות אתר ולקדם אותו מבלי שהוא יכלול תוכן רלוונטי, אקטואלי ואיכותי. תוכן שישרת את הגולש ויספק לו את המידע שהוא מחפש.
במסגרת אופטימיזציה לאתרים, צריך לבחון את התוכן המופיע באתר ולראות עד כמה הוא עונה על 4 כללים פשוטים:
- רלוונטי למה שהגולש מחפש.
- מעודכן ואקטואלי, למשל, מבחינת מחירים, מבחינת כללים, חוקים ועוד.
- בנוי בצורה יפה ומסודרת.
- כתוב באופן רהוט וברור.
למשל, אם באתר מופיע מחירון של מוצרים ושירותים. אזי שעלינו לוודא:
ראשית, שהטקסט משרת את הלקוח ועונה למה שהוא מחפש.
שנית, המחירים מעודכנים וכמובן גם המוצרים והשירותים המוצגים בו.
שלישית, הטקסט מכיל כותרות, מחולק לפסקאות, מוצג בצורה מסודרת וברורה שיהיה ניתן להבין מה אנחנו רוצים להציג בפני הגולש.
ארבע, שהשפה היא ברורה, רהוטה, והגולש יכול להשתמש במידע שאנחנו מציגים בפניו.
אסטרטגיות מרכזיות באופטימיזציה למנועי חיפוש – כותרות, מילות מפתח ואורך הטקסט
בתוך כך, אופטימיזציה למנועי חיפוש כוללת גם מספר היבטים שאינם בהכרח קשורים לתוכן אלא יותר לתצוגה וכן לאופן בו אנחנו יכולים לקדם את האתר. מדובר על 3 דברים עיקריים:
כותרות
כל תוכן צריך לכלול כותרות על פי סדר. H1, H2, H3 וכן הלאה. הכותרות מלמדות על היררכיה בתוך הטקסט ויוצרות לו מבנה ברור.
מילות מפתח
בסופו של דבר, כל טקסט במאמר נועד לקדם את האתר, מעבר לעובדה שהוא נועד לספק מידע לגולש. הדרך לעשות את שני הדברים, היא באמצעות שימוש במילות מפתח. חשוב שהן יהיו שם, אך חשוב לא פחות, לא להגזים. היום נהוג להשתמש 3-4 פעמים בביטוי.
אורך הטקסט
על מנת שהטקסט יהיה בעל חשיבות ויהיה ניתן להציג אותו ולהשתמש בו לצורך קידום, הרי מוטב שיהיה מעל ל-400 מילה. לכן, אם באתר מופיעים מאמרים עם פחות מילים, יש להוסיף. זה מאפשר גם לעדכן את הטקסט במידע חדש.
טיפ 1 – אחרי שעושים אופטימיזציה לאתר, הקפידו לייצר לו תוכן באופן עקבי. התוכן הוא אחד הכלים החשובים ביותר לקידום אתר. לכן צריך כל הזמן לייצר תוכן.
טיפ 2 – הקפידו לכתוב את שם המחבר. זה יכול להיות כותב המאמר עצמו, זה יכול להיות בעל העסק או כל גורם אחר. כך גוגל מזהה שהטקסט נכתב על ידי בן אדם ולא על ידי מכונה. אם יש לו תואר מסוים, מוטב לציין גם אותו.
קישורים
הנקודה האחרונה שאנחנו נציין בחלק זה מתייחס להיבט של קישורים. תהליך קידום אתרים מתבסס על יצירת קישורים חיצוניים ופנימיים. תהליך אופטימיזציה לאתרים, מתייחס להיבט של קישורים פנימיים.
עמודים צריכים להיות מקושרים בתוך האתר, בשביל לקדם אותם. הרעיון הוא, שעמוד פנימי מקדם עמוד קטגוריה או עמוד אחר, גבוה ממנו בהיררכיה. הקידום יתבצע באמצעות קישור שיופיע בביטוי אותו מבקשים לקדם.
במסגרת אופטימיזציה, נהוג לבדוק את כל הקישורים, לתקן קישורים לא תקינים, להוריד קישורים לא רלוונטיים, וכן להוסיף קישורים במידת הצורך. הקישורים נועדו לעזור לגולש לנווט מעמוד לעמוד. לכן, הקפידו שיהיה קשר מסוים בין העמודים. כלומר, אל תשתמשו באופציה של קישור פנימי, אם אין קשר אמיתי בין העמודים שאתם רוצים לקשר.
אופטימיזציה לאתרי וורדפרס
על פי הערכות ישנם כמעט חצי מיליארד אתרים המתבססים על מערכת וורדפרס. מערכת להקמת אתרים אשר אינה מחייבת את מי שמשתמש בה, להיות מתכנת ולהיות מומחה לקוד. אחד היתרונות של מערכת זו, היא מספקת לנו הרבה מאוד כלים בשביל לבצע אופטימיזציה לאתר.
נציין כעת מספר נקודות ייחודיות לצורך אופטימיזציה למערכת זו (אליהן יש לצרף את הנקודות שציינו, בהתאם לצורך).
גרסת דומיין
יש לבחור את הגרסה הרלוונטית בה אנחנו רוצים להציג את הדומיין. אפשר לעשות דרך הגדרות המערכת.
מבנה קישורים
מערכת וורדפרס מאפשרת לנו לייצר מבנה קישורים מותאם כפי שאנחנו מחפשים וצריכים. המבנה כולל תוספת של פרמטרים מסוימים וכן הסרת של פרמטרים לא רלוונטיים.
תגובות
במערכת וורדפרס יש אפשר להוסיף תוספים שמתכנתים יוצרים ומספקים לגולשים, בחינם או בכסף. אחד התוספים החשובים נועד למנוע מבוטים לפרסם תגובות באתר, מה שעלול לייצר עומס ספאם. חשוב לטפל נכון בתגובות בשביל שלא יופיעו דברים לא רלוונטיים.
תבנית עיצוב האתר
מערכת וורדפרס מתבססת על ערכות אותן ניתן לרכוש בכסף וכן להוריד באופן חינמי. יש להשתמש בערכה מותאמת, הן מבחינת מהירות טעינה, קריאת קוד, סגנון השימוש ועוד.
אופטימזיציה ל-SEO
אחד היתרונות הבולטים של וורדפרס, כאמור, הם התוספים שניתן להתקין באתר וכן במערכת. דוגמא לכך הוא תוסף SEO, למשל, יוסט, שמאפשר לבצע פעולות קידום חיוניות בצורה פשוטה. למשל, כותרות לאתר, תיאור, מילות מפתח ועוד. חשוב להיעזר בתוספים אלו בשביל לייצר תהליך עבודה פשוט ונוח. כמובן שיש לנסח את התגיות באופן מדויק עם מילות מפתח מתאימות.
תמונות
יש להקפיד על כיווץ תמונות לפני שמעלים אותן לאתר, הן בשביל שיוצגו בצורה יפה והן בשביל שיהיה שהן לא יפגעו בטעינת האתר. גם כאן, אפשר להשתמש בתוספים מתאימים על מנת לבצע את פעולת הכיווץ וכן להציג את התמונות באתר בצורה נכונה.
לסיכום, תהליך אופטימיזציה לאתרים בכלל ובפרט לוורדפרס, הוא חלק בסיסי ומהותי בתהליך קידום אתרים. אי אפשר להתקדם הלאה ולקדם את האתר אם לא מבצעים את השלב הזה. בין אם מדובר באתר צעיר ובוודאי אם מדובר באתר ותיק, זה השלב הראשון אותו יבצע מקדם אתרים. לאחר מכן, הוא ימשיך בתהליך במטרה להשיג את התוצאות המצופות ממנו.
שאלות ותשובות על אופטימיזציה לאתרים
כן. מקדם אתרים מקצועי ידע לקחת אתר שהוא לא עבד עליו, לבדוק אותו מא' עד ת', להציג דו"ח מלא ומפורט מה נדרש לעשות בשביל לייצר תהליך אופטימיזציה וכמובן ידע ליישם את הנקודות השונות באופן מעשי.
חשוב כמובן שהוא יסביר ויפרט על כל נקודה ונקודה, מה הבעיה, למה חשוב לתקן ואיך הוא מתכוון לעשות את זה.
בעיקרון, מוטב לעדכן מעת לעת את התכנים, ולהוסיף תוכן חדש גם בעמוד הבית ובעמודים אחרים. הן בשביל להראות שהאתר "חי" והן בשביל להוסיף פרטים חדשים, רלוונטיים. יחד עם זאת, הדבר החשוב באמת, הוא לעדכן את התכנים המקצועיים, המאמרים המוצגים בו.
אין הגדרת זמן בסיסית כל כמה זמן צריך לעשות את זה. אך חשוב שהתכנים יהיו מעודכנים ויענו לצרכים של הגולשים.
ייתכן מאוד שזה יפגע בהתחלה, אך לאחר מכן, אם מקפידים על עבודה נכונה, האתר יחזור לדירוג המקורי שלו, והשינוי יאפשר לו להתקדם למקומות גבוהים יותר. הדברים צריכים להתבצע בזהירות, מה שמשרת אותו אין סיבה לשנות. יחד עם זאת, אם משהו לא פועל איננו לפי הכללים, אזי שהאופטימיזציה יכולה רק לעזור.